Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Bloomon en Primark.
Winnaar: Bloomon
Ze waren naar eigen zeggen niet op zoek naar een overnamekandidaat, Bart Troost en Patrick Hurenkamp van onlinebloemist Bloomon. Maar toen de Britse branchegenoot Bloom & Wild afgelopen zomer belde, reageerden ze blij verrast. Want waarom elkaar beconcurreren als je ook de krachten kunt bundelen? Voorwaarden stelden ze wel: het merk Bloomon moet blijven bestaan, de klanten moeten er niet of nauwelijks iets van merken en alle medewerkers moeten mee. Deal! En zo zijn de twee bedrijven in één klap marktleider in Europa. Volgens Troost, die net als Hurenkamp aan boord blijft, vullen de bedrijven elkaar mooi aan. Bloomon weet alles van het abonnementsmodel, Bloom & Wild heeft erg ingezet op cadeaus. Hoeveel de Britten voor Bloomom neertelden, wordt niet gezegd.
Verliezer: Primark
De diverse lockdowns hakten er vorig jaar flink in bij kledingketen Primark. De omzet...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Bloomon en Primark.
Winnaar: Bloomon
Ze waren naar eigen zeggen niet op zoek naar een overnamekandidaat, Bart Troost en Patrick Hurenkamp van onlinebloemist Bloomon. Maar toen de Britse branchegenoot Bloom & Wild afgelopen zomer belde, reageerden ze blij verrast. Want waarom elkaar beconcurreren als je ook de krachten kunt bundelen? Voorwaarden stelden ze wel: het merk Bloomon moet blijven bestaan, de klanten moeten er niet of nauwelijks iets van merken en alle medewerkers moeten mee. Deal! En zo zijn de twee bedrijven in één klap marktleider in Europa. Volgens Troost, die net als Hurenkamp aan boord blijft, vullen de bedrijven elkaar mooi aan. Bloomon weet alles van het abonnementsmodel, Bloom & Wild heeft erg ingezet op cadeaus. Hoeveel de Britten voor Bloomom neertelden, wordt niet gezegd.
Verliezer: Primark
De diverse lockdowns hakten er vorig jaar flink in bij kledingketen Primark. De omzet wereldwijd liep met ruim drie miljard pond (3,5 miljard euro) terug. Het kostte de Ierse discounter ook een miljard pond winst. Doordat Primark geen webshop heeft (dat kan niet uit, de marges zijn te klein), konden de verliezen zo niet voor een deel worden opgevangen. Door steunmaatregelen van de overheid konden de 65 duizend medewerkers worden behouden. Wel werden de salarissen van iedereen verlaagd. Het verlies kwam uit op 21 miljoen pond. Inmiddels ziet het er zonniger uit. Zo melden winkels in Engeland en Wales in de week na de heropening recordomzetten. In Nederland, waar vanaf komende woensdag zonder afspraak kan worden gewinkeld, werd deze week een derde winkel in Rotterdam geopend.