Franse waakhond legt parfummerken boete op

Een aantal gerenommeerde Franse parfumfabrikanten heeft een boete gekregen vanwege prijsafspraken. Dat meldt de Franse mededingingsautoriteit. Die legde boetes op aan dertien parfum- en cosmeticamerken en drie parfumverkopers, met een totale waarde van 46,2 miljoen euro.

De illegale prijsafspraken hebben betrekking op de periode tussen 1997 en 2000. Merken als Chanel, Yves Saint Laurent en Christian Dior hebben toen afspraken gemaakt met verkopers, waaronder de ketens Marionnaud Parfumeries, Nocibe en Sephora, om de prijzen kunstmatig hoog te houden. Zo wilden zij hun luxe imago in stand houden.

Marionnaud kreeg de hoogste boete: 12,8 miljoen euro. Sephora en Nocibe moeten met respectievelijk 9,4 en 6,2 miljoen euro over de brug komen. De boetes voor de cosmeticafabrikanten varieerden tussen 4,1 miljoen euro voor L’Oréal SA en 90.000 euro voor Pacific Creation Perfumes.

De afspraken hielden in dat de prijzen in de gaten werden gehouden en dat individuele verkopers onder druk werden gezet, aldus de autoriteit. Tachtig procent van de 4300 onderzochte prijzen maakten deel uit van een prijsafspraak, aldus Philippe Nasse, vice-president van de mededingingsautoriteiten. De illegale activiteiten bleven beperkt tot Frankrijk, maar de Franse prijzen hebben mogelijk invloed hebben op die in de rest van Europa, aldus Nasse.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!