Senioren zijn met juiste aanpak commercieel interessante doelgroep
Gepubliceerd op 8 november 2004 om 00:00
Nu de vergrijzing van de bevolking serieuze vormen aanneemt, lijkt het logisch dat marketeers hun aandacht minder op jongeren en meer op senioren gaan vestigen. Aanbieders van cruises, busreizen, financiele producten en geneesmiddelen doen dat al. De grote vraag is hoe producten die alle consumenten kopen, zoals levensmiddelen, kleding, auto`s en nieuwe media, aantrekkelijk voor ouderen te maken. Uit het rapport `You`re getting old. Europe`s demographic problem is your marketing problem` van Y&R Europe blijkt dat marketeers het beste kunnen beginnen consumenten op jonge leeftijd voor zich te winnen. Dan is de kans dat ze trouw blijven aan producten en merken het grootst. Dat geldt vooral voor producten als schoonmaakmiddelen, wasverzachters en voedingsmiddelen. Verder zijn senioren trouwer aan producten en merken dan jongeren, dus investeringen in deze doelgroep leveren zeker rendement op. Marktanalisten die minder zeker zijn van de loyalty van senioren, wijzen erop dat de meeste producten tegenwoordig toch al worden gekocht door consumenten in de leeftijdsgroep 45 en 59 jaar.
Reacties 0