Zeven miljoen cosmeticaproducten belanden jaarlijks in de prullenbak. Dat moet anders, vond Sinem Tuncer en ze richtte Arkive op. Met de startup geeft ze onder meer make-up, parfum en andere beautyartikelen een tweede leven. “We zijn de eerste outlet voor beauty ter wereld.”
Het idee achter Arkive ontstond toen Tuncer ontdekte dat restvoorraden binnen de cosmeticabranche vernietigd worden. “Ik ben geen activiste, maar ik vond het wel bijzonder dat merken als Shiseido zonder blikken of blozen vertellen dat ze hun restpartijen weggooien”, vertelt Tuncer, zelf jaren actief geweest in de e-commerce bij onder meer Westwing Home & Living en Navads/Uberall. Na drie maanden onderzoek naar wat beautymerken doen met hun overstock, concludeerde Tuncer dat er tot dusver geen alternatief aan de beautybranche geboden was. In juni vorig jaar begon Tuncer met het bouwen van het platform en in november was het een feit.
Bij Arkive kunnen cosmeticamerken hun onverkochte voorraad tegen discountprijzen verkopen, net zoals Otrium dat bijvoorbeeld doet met kleding. De website werkt als een marktplaats, waarbij...
Zeven miljoen cosmeticaproducten belanden jaarlijks in de prullenbak. Dat moet anders, vond Sinem Tuncer en ze richtte Arkive op. Met de startup geeft ze onder meer make-up, parfum en andere beautyartikelen een tweede leven. “We zijn de eerste outlet voor beauty ter wereld.”
Het idee achter Arkive ontstond toen Tuncer ontdekte dat restvoorraden binnen de cosmeticabranche vernietigd worden. “Ik ben geen activiste, maar ik vond het wel bijzonder dat merken als Shiseido zonder blikken of blozen vertellen dat ze hun restpartijen weggooien”, vertelt Tuncer, zelf jaren actief geweest in de e-commerce bij onder meer Westwing Home & Living en Navads/Uberall. Na drie maanden onderzoek naar wat beautymerken doen met hun overstock, concludeerde Tuncer dat er tot dusver geen alternatief aan de beautybranche geboden was. In juni vorig jaar begon Tuncer met het bouwen van het platform en in november was het een feit.
Bij Arkive kunnen cosmeticamerken hun onverkochte voorraad tegen discountprijzen verkopen, net zoals Otrium dat bijvoorbeeld doet met kleding. De website werkt als een marktplaats, waarbij Arkive bijhoudt hoeveel producten een beautybrand nog op voorraad heeft, maar het merk is zelf verantwoordelijk voor de verzending en verdere afhandeling van de verkoop. Arkive ontvangt vijftien procent van de 'revised retail price'. “Uiteindelijk willen we een Airbnb of Amazon worden, maar dan met een mooier jasje eromheen. Aan de achterkant zijn we die algoritmes en dergelijke al aan het bouwen. Het doel is: 'make the unsellable sellable again'.”
Hygiënefactor
Dat er nog niet eerder een soortgelijk concept als Arkive is opgestaan, heeft alles te maken met de regels die gepaard gaan met de verkoop van cosmetica. Op het moment dat een item in de winkel heeft gestaan, kan het niet op een tweede plek weer verkocht worden. “Er zit een hygiënefactor aan, ook met beauty”, legt Tuncer uit. Ten tweede is er binnen de sector weinig bewustzijn van de grote onverkochte voorraden waar resellers mee blijven zitten. “Stel ik ben een cosmeticamerk en ik verkoop mijn items aan de Bijenkorf of Parfumwinkel.nl, dan ben ik in de veronderstelling dat ik mijn producten kwijt ben en alles verkocht wordt. Niets aan het handje”, aldus Tuncer.
Via contractvoorwaarden is het daarna doorgaans niet mogelijk om restvoorraden weer terug te sturen. “Tenzij je als reseller veel macht hebt, maar dan worden de producten bij het merk zelf vernietigd. Wholesalers met minder power verkopen de producten aan opkopers en dan ligt het in Beverwijk tussen de nepproducten. Of het komt op Amazon en dan ziet bijvoorbeeld Chanel het weer. Die wordt boos en koopt het weer terug. Eigenlijk willen beautymerken dat er niets met de restvoorraden gebeurt. Ze zijn allemaal bang dat het dan een eigen leven gaat leiden, dus dan is vernietigen de enige optie.”
Om bewustzijn in de branche te creëren is Tuncer in eerste instantie in gesprek gegaan met de resellers als Douglas en Parfumwinkel.nl. “Aan het begin stuitte ik op veel weerstand. Niemand zegt natuurlijk dat ze zestig- tot zeventigduizend producten per jaar weggooien”, vertelt de Arkive-oprichtster. “Ik wil het probleem aankaarten zonder boze vrienden te maken, want ik heb de branche ook nodig. Ik ben er om te helpen en een oplossing aan te bieden.” Inmiddels hebben merken als HappySoaps, Atelier Oblique, Argentum Apothecary en Révolution zich bij Arkive aangesloten.
'Trophy wifes'
Hoe zit het met grote Nederlandse merken als Rituals bijvoorbeeld? “Die heb ik benaderd, maar zij spelen nog een beetje 'hard to get' voor ons. Uiteindelijk als Arkive de grote luxurybrands binnenhaalt, volgt Rituals ook wel. De Nederlandse merken zijn nog een beetje bang voor wat hun resellers erover zeggen als ze met ons samenwerken.” Deelname aan het platform is echter niet een eenzijdig. “Wij zijn de 'trophy wifes' hier. Niet de 'side bitches'. We zijn echt op zoek naar partnerships met merken. Arkive is niet de prullenbak waar je naartoe kunt.”
De beautyoutlet is momenteel actief in Europa, vooral in Nederland, Engeland, Finland, Duitsland, België en Frankrijk wint Arkive aan naamsbekendheid. Het platform zet in op de landen waar de meeste tractie vandaan komt. “Het doel is om Arkive wereldwijd uit te rollen.” Daarvoor is de startup momenteel bezig met een nieuwe investeringsronde, waar Tuncer nog niet te veel over kan zeggen. Met een nieuwe investeerder meent ze wel van Arkive een echte marktplaats te kunnen maken.
Als de hele beautybranche over een paar jaar van Arkive heeft gehoord en zijn overproductie heeft aangepakt, zou je zeggen dat het platform overbodig is geworden. Volgens Tuncer is niets minder waar. “Cosmeticamerken kunnen niet alleen lopen op bestsellers. Beauty is trendgevoelig. Elk kwartaal komen er nieuwe geurtjes uit en zoiets als een coronapandemie is ook niet te voorzien. Dus het is onmogelijk dat restvoorraden ooit verdwijnen, maar ik zal blij zijn als het minder wordt.”
Beeld: Cottonbro via Pexels
In de rubriek Startup van de maand komt maandelijks een nieuwe retailer aan het woord die vertelt over zijn merk of winkel. De startup vertelt over het concept van de onderneming, zijn ambities en plannen. Eerder in deze rubriek: Goodcha, Savara Intimates, Karma Shoarma, Reflower, Mr Niceguy en De Winkel op Wielen.