Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Amazon en VkusVill.
Winnaar: Amazon
Amazon publiceerde afgelopen week de cijfers van het eerste kwartaal. Wat blijkt: het bedrijf heeft in de periode van januari tot en met maart veel beter gescoord dan verwacht. De nettowinst van dit kwartaal is namelijk verdrievoudigd, tot 8,1 miljard dollar. De totale omzet van het bedrijf nam met 44 procent toe tot 108,5 miljard dollar. Minder dan de helft (46 procent) van de omzet heeft het bedrijf uit fysieke en digitale retailactiviteiten gehaald. Het grootste deel komt uit exploitatie van het marktplaatssyteem en clouddiensten. Niet alleen de top profiteert van deze winst, ook een groot deel van het personeelsbestand pikt een graantje mee. Dit bestand groeide het afgelopen jaar met meer dan vijftig procent tot 1,3 miljoen mensen. Een half miljoen van hen komt binnenkort in aanmerking voor een salarisverhoging. Daar wordt een miljard dollar voor vrij gemaakt.
Verliezer:...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Amazon en VkusVill.
Winnaar: Amazon
Amazon publiceerde afgelopen week de cijfers van het eerste kwartaal. Wat blijkt: het bedrijf heeft in de periode van januari tot en met maart veel beter gescoord dan verwacht. De nettowinst van dit kwartaal is namelijk verdrievoudigd, tot 8,1 miljard dollar. De totale omzet van het bedrijf nam met 44 procent toe tot 108,5 miljard dollar. Minder dan de helft (46 procent) van de omzet heeft het bedrijf uit fysieke en digitale retailactiviteiten gehaald. Het grootste deel komt uit exploitatie van het marktplaatssyteem en clouddiensten. Niet alleen de top profiteert van deze winst, ook een groot deel van het personeelsbestand pikt een graantje mee. Dit bestand groeide het afgelopen jaar met meer dan vijftig procent tot 1,3 miljoen mensen. Een half miljoen van hen komt binnenkort in aanmerking voor een salarisverhoging. Daar wordt een miljard dollar voor vrij gemaakt.
Verliezer: VkusVill
Ondanks dat de Russische supermarkt VkusVill groeit aan populariteit, of misschien wel omdat, staan klanten regelmatig voor lege schappen. De winkel probeert namelijk zoveel mogelijk verse producten aan te bieden. De supermarkt heeft liever een leeg schap dan dat er onverkochte voorraad moeten worden weggegooid. Dat zegt Thera van Heuveln, customer operations manager bij VkusVill in Nederland, in een interview met het FD. “Dat moet je aan klanten uitleggen en online gaat dat lastiger. In Rusland lukt het om lege schappen en verspilling te beperken. Maar hé, we zijn nog maar net in Nederland. Er is nog veel te leren.” Afgelopen jaar opende VkusVill zijn tweede locatie in Amsterdam en de retailer wil uiteindelijk via Nederland uitbreiden naar de rest van Europa. De supermarkt staat bekend om zijn verse producten, zonder conserveringsmiddelen en Russische specialiteiten.