FNV dreigt Wibra met rechtszaak voor 'onbetaald' inhalen niet-gewerkte uren

Vakbond FNV dreigt met een rechtszaak tegen Wibra. Medewerkers van de winkelketen moeten in de zomer onbetaald de uren inhalen die ze tijdens de lockdown niet konden werken, beweert de FNV. Wibra zegt in zijn recht te staan en wijst erop dat de ondernemingsraad achter 'deze correcte toepassing van de cao' staat.

Volgens FNV kreeg Wibra deze uren al via de NOW-regeling gecompenseerd en moeten deze worden kwijtgescholden. "Het is ongehoord dat Wibra deze lockdown-rekening die al door de belastingbetaler is betaald, ook nog eens bij de werknemers neerlegt. Wibra eet van twee walletjes", zegt FNV-bestuurder Linda Vermeulen.

Het aantal uren dat moet worden ingehaald, kan volgens de FNV oplopen tot zo'n veertig, vijftig of zelfs honderd uur. "Combineer dat maar eens met een tweede baan of met je gezin. Wij hadden liever dat de minister had ingegrepen, we zijn nu genoodzaakt om naar de rechter te stappen."

Wibra: conform de cao
Wibra-directeur Bas Duijsens zegt tegen RetailTrends dat de keten handelt in lijn met de cao voor retail non-food. Er is volgens hem ook geen sprake van onbetaald werken, zoals de FNV zegt. "Het is het toepassen van de cao, waarbij je de ene keer minder werkt voor je maandsalaris en de andere keer wat meer werkt voor hetzelfde maandsalaris. Deze regeling over plus- en minuren wordt al sinds jaar en dag in de branche toegepast." Duijsens bestrijdt daarnaast dat alle minuren nog deze zomer moeten worden ingehaald.

Duijsens moet nog zien of de FNV daadwerkelijk naar de rechter stapt: een dagvaarding is tot op heden nog niet ontvangen. Volgens hem heeft de bond geen poot om op de staan. "We doen het exact zoals het is vastgelegd." Duijsens zegt dat brancheorganisatie INretail dat bevestigt.

"Bovendien heeft minister Koolmees onlangs in reactie op Kamervragen nog laten weten dat we de NOW-regels netjes volgen." De ondernemingsraad heeft volgens hem formeel laten weten de directie te steunen.

Reacties 5


Be Ka 10 mei, 10:40

Niet best.


Hugo de Boer 10 mei, 11:10

De FNV heeft in deze kwestie behoorlijk wat boter op het hoofd. Zij zijn zelf notabene destijds akkoord gegaan met deze clausule in de CAO. Uiteraard hadden ze er destijds een maximum aan moeten stellen (over het aantal op te bouwen compensatie uren of over de maximale tijd dat deze uren meegenomen kunnen worden), maar dat zijn ze even "vergeten" en daar is het personeel nu de dupe van.


Bob de Vries 10 mei, 12:20

Lost Dasty ook de ethiek op?


Frits Vries 10 mei, 12:37

Vraag me af of de rechter deze redenatie van de plus en min uren ook zo leest.
De situatie is in z'n geheel anders door sluiting van winkels.


Dirk CNV 10 mei, 21:30

En dan direct allemaal helemaal geen baan meer door faillissement. Lekker bezig FNV

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!