Voor het Parijse modelabel A.P.C. (Atelier de Production et de Création) hoef je sinds kort niet meer af te reizen naar Frankrijk. Het kledingmerk is nu te vinden in zijn eigen monobrandstore in de Amsterdamse Jordaan op de Elandsgracht.
A.P.C. bestaat al sinds 1987 en is opgericht door Jean Touitou. Het label staat vooral bekend om zijn jeans, maar maakt inmiddels ook complete dames- en herencollecties. In Nederland wordt het merk gerund door Menno en Myrthe van Meurs, eigenaren van de conceptstore Tenue de Nîmes.
Voor het interieur van de winkel in onze...
Voor het Parijse modelabel A.P.C. (Atelier de Production et de Création) hoef je sinds kort niet meer af te reizen naar Frankrijk. Het kledingmerk is nu te vinden in zijn eigen monobrandstore in de Amsterdamse Jordaan op de Elandsgracht.
A.P.C. bestaat al sinds 1987 en is opgericht door Jean Touitou. Het label staat vooral bekend om zijn jeans, maar maakt inmiddels ook complete dames- en herencollecties. In Nederland wordt het merk gerund door Menno en Myrthe van Meurs, eigenaren van de conceptstore Tenue de Nîmes.
Voor het interieur van de winkel in onze hoofdstad werkt A.P.C. samen met architect Laurent Deroo. Vanuit het principe less is more is de winkel met heel weinig materialen ingericht. De nadruk ligt op symmetrie en het pand is dan ook in twee gespiegelde ruimtes opgedeeld: de beige kant voor de dames en de blauwgrijze kant voor de heren. De mix tussen hout en staal geeft het geheel een warme uitstraling.
"Ik heb heel erg zin om onze allereerste Nederlandse winkel te openen en via deze manier te contacten met onze klanten hier. Ik ben nog nooit in Amsterdam geweest, maar nu heb ik natuurlijk wel een heel goede reden", aldus oprichter Jean Touitou.
Menno van Meurs, die de zaak in Amsterdam gaat leiden, zegt: "A.P.C. is clean, maar nooit eenvoudig. Ik heb bewondering voor het merk dat Jean Touitou zo zorgvuldig heeft gebouwd. Hij heeft een ijzersterk DNA gecreëerd en laat nooit een mode-beeldenstorm hem afleiden van zijn visie."
Benieuwd naar meer inspirerende voorbeelden én praktische inzichten voor een toekomstbestendige fysieke winkel? Het RetailTrends-event Stores That Wow duikt op 1 juli in de succesfactoren van de winkel van morgen; van storedesign tot nieuwe businessmodellen en van experience tot instore technologie. Op de line-up staan onder anderen Nico Tijsen (Rivièra Maison), Sharon Hilgers (My Jewellery) en Corine Duchenne (Praxis). Kijk hier voor meer informatie en tickets.