'Veel klachten over externe verkopers op marktplaatsen'

Eén op de vier consumenten heeft slechte ervaringen met externe verkopers op online marktplaatsen. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope en de Hogeschool van Amsterdam onder circa zevenduizend Nederlanders.

De meest genoemde klacht bij online bestellingen via externe verkopers is een te lange verwerk- en bezorgtijd van de bestelling (36 procent). Iets meer dan een kwart van de slechte ervaringen heeft betrekking op foute product- of bestelinformatie (27 procent). Ook vaak genoemd zijn een te lange reactietijd op vragen en verwerking van de retourzending.

Volgens consumenten zijn de drie belangrijkste eisen die online marktplaatsen aan externe verkopers zouden moeten stellen het voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving (71 procent), zich houden aan de richtlijnen voor tijdig bezorgen van bestellingen (48 procent) en de klant voorzien van juiste product- en bestelinformatie (43 procent).

Reacties 3


John Eves 21 mei, 11:42

Dat krijg je met al die dropshippers die zelf geen voorraad hebben en lak hebben aan de Nederlandse wetgeving.


ikke weet het 21 mei, 17:04

de teksten die op een site van o.a. bol.com staan, zijn er door bol.com opgezet, dus daar kan de externe partner direct niets aan veranderen, dit wordt altijd eerst door bol.com gecontroleerd.
Met betrekking van bezorging staat er altijd een te verwachten levertijd bij, echter de klant leest alleen wat hij wil lezen, die denkt dat alles vandaag besteld is dat het morgen geleverd wordt.
Verder ben je altijd afhankelijk van de bezorg dienst , je kunt als externe verkoper wel je best doen, en je pakket op tijd afgeven op het depot, maar wanneer een bezorger per dag 2 a 300 adressen heeft dan gaat er wel eens iets fout.


Fred M 22 mei, 11:49

In reactie op "ikke weet het". Nou, ik lees wel goed en had op 14 april iets besteld via Bol bij Real Deal Entertainment. Uiterlijke leverdatum zou zijn 29 april. Op 5 mei heb ik (na klagen) mijn bestelling ontvangen. Aan de verzendlabels kon ik zien dat het dropshipping betrof vanuit Italië. Ik heb contact opgenomen met Bol om te vragen of ik een recensie over de verkoper kan achterlaten en dat kon dus niet. Alleen "geselecteerde" klanten mogen een recensie over externe verkopers achterlaten. Ik ben benieuwd hoeveel mogelijke recensies door dit beleid gecensureerd worden....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!