Recordgroei onlineverkopen, forse klappen mode- en schoenensector

Recordgroei onlineverkopen, forse klappen mode- en schoenensector

Ondanks een recordgroei van de internetverkopen zag de detailhandel de omzet in het eerste kwartaal licht teruglopen. Kleding- en schoenenzaken kregen wederom forse klappen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

De online-omzet steeg met bijna 86 procent. Volgens het CBS deden vooral de bedrijven het goed die zowel via winkels als via internet verkopen. Hun online-omzet is meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. De omzet van pure webwinkels nam met ruim 59 procent toe.

De totale omzet van de detailhandel daalde met bijna een procent. Binnen de foodsector nam de omzet wel toe, maar de non-foodsector kampte met een forse daling van ruim 22 procent. Kleding- en schoenenzaken waren de grootste verliezers. Net als in het voorgaande kwartaal daalde de omzet met respectievelijk bijna 34 en 28,5 procent.

De omzet van winkels in consumentenelektronica nam met bijna een kwart af. Ook winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren kampten met een dalende omzet. In eerdere kwartalen deden deze zaken het juist goed.

De cijfers zijn voor INretail aanleiding om nog eens te pleiten voor overheidssteun. Die blijft volgens de brancheorganisatie ook na 1 juli nodig in de vorm van tegemoetkoming in de loonkosten en vaste lasten. "Dat geldt voor het mkb, maar zeker ook voor grote landelijke ketens. Die worden via de huidige TVL-regeling nog steeds niet op een realistische manier gecompenseerd voor hun doorlopende vaste lasten."

 

Reacties 1


Hugo Vis 26 mei, 16:55

Wordt het niet eens tijd om een scheiding aan te brengen tussen “Food” en “Non-Food”? Ook elke keer een foto van een kleding of schoenen zaak en dan keer op keer een, op het eerste gezicht, misleidende tekst is wel erruuggg goedkope sensatie journalistiek.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!