Non-food groeit hard, maar cijfers zijn vertekend

Non-food groeit hard, maar cijfers zijn vertekend

De omzet van de Nederlandse detailhandel lag in april 9,6 procent hoger dan in diezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit de maandelijkse update van het CBS.

De omzet van non-food retailers lag zelfs 12,4 procent hoger dan een jaar eerder, maar april 2020 viel midden in de eerste coronalockdown en was daardoor een historisch slechte maand. Ten opzichte van april 2019 lag de omzet van non-foodwinkels vorige maand bijna vijf procent lager. De omzet van kledingwinkels lag zelfs 76 procent hoger dan een jaar geleden, maar nog altijd aanzienlijk lager dan in april 2019.

Winkels in recreatieartikelen, meubels en woninginrichting en drogisterijen groeiden in april ook en hun omzet lag bovendien boven het niveau van 2019. Bouwmarkten, die aan het begin van de coronacrisis flinke extra drukte zagen, zagen een daling van bijna negen procent ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met 2019 noteerden deze winkels wel een omzetstijging.

Het CBS meldt verder dat foodwinkels een groei van 2,7 procent noteerden. Speciaalzaken boekten 4,5 procent meer omzet, supermarkten 2,5 procent.

De onlineomzet was in april 18,6 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Pure webwinkels hebben 17,8 procent meer omgezet. De onlineomzet van multichannelers groeide met 19,4 procent.


 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!