Driekwart van de Nederlandse foodsector wil weer samenwerken met collegabedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van ECR Nederland en Adventure. De samenwerking wordt als oplossing gezien voor het probleem dat winkelformules niet onderscheidend genoeg zijn, en dat nieuwe producten niet genoeg toevoegen aan het aanbod. Bovendien zou samenwerking helpen bij verdere groei.
Deze conclusies staan in het onderzoeksrapport dat gisteren werd gepresenteerd. Drie gebieden zijn volgens de deelnemende retailers en fabrikanten van belang: promotieplanning en promotie-evaluatie, productintroductie en management en gezamenlijke marketing.
Frits van den Bos (directeur ECR Nederland): “De branche heeft na de opschudding van de afgelopen jaren weer behoefte om terug te gaan naar de basis. Het is een interessant gegeven dat bedrijven samenwerking weer zien als de sleutel om tot groei in de markt te komen. Daarbij zien bedrijven vooral heil in de samenwerking als dit één-op-één gebeurt.”
Wouter Koetzier van Accenture: “Er zijn te veel nieuwe producten die niets toevoegen, teveel promoties die nergens toe leiden. Producten lijken steeds meer op elkaar evenals winkels. De consument wil best wat meer uitgeven voor echt betere producten en winkelformules. Daarom moeten retailer en fabrikant meer gaan samenwerken om de klant te verleiden.”
Foodsector wil samenwerken voor groei
Gepubliceerd op 16 maart 2006 om 00:00
Reacties 0