Voordelen van nieuwe voorraadstrategie
Gepubliceerd op 16 maart 2006 om 00:00
"Nee" verkopen aan klanten leidt voor retailketens tot significant omzetverlies. Een groot aantal retailketens stelt dagelijks klanten teleur omdat een bepaald artikel niet voorradig is. Bijna de helft van deze klanten koopt het betreffende product dan niet of gaat hiervoor naar een andere leverancier. Dit betekent een omzetverlies dat bijvoorbeeld bij moderetailers kan oplopen tot wel vijftien procent. En dat maakt de winstmarges in de retail krapper. "Heel jammer", zou je als retailer of manager van een retailketen kunnen denken, "maar dat kunnen we niet verhelpen zonder onze voorraden aanzienlijk te verhogen en dus veel kosten te maken".
En daar zit nu juist het grote misverstand. Het is wel degelijk mogelijk "nee"-verkopen te reduceren zonder de voorraden te verhogen. Sterker zelfs, met een betere voorraadstrategie en besturingsmethodiek kan de totale voorraadwaarde omlaag én zijn de schappen vol. Onder meer de ervaringen van Boer & Croon leren dat een andere aanpak van voorraadbeheer kan leiden tot additionele winstmarges van tussen de twee en zes procent van de netto-omzet. Tel maar uit de winst. (Auteur: Harm Peter Smilde)
Het gehele artikel is te lezen in het maartnummer van RetailTrends
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Reacties 0