Voordelen van nieuwe voorraadstrategie

Een achterhaalde voorraadbeheermethodiek kost een groot aantal retailketens dagelijks geld. Dat is de mening van Lorike Hagdorn en Marianne Ruys van Boer & Croon Strategy and Management Group. Een compleet andere voorraadstrategie kan leiden tot aanzienlijke groei van winstgevendheid en omzet. Echter, dan moet niet alleen de afdeling logistiek mee, maar de hele organisatie.

"Nee" verkopen aan klanten leidt voor retailketens tot significant omzetverlies. Een groot aantal retailketens stelt dagelijks klanten teleur omdat een bepaald artikel niet voorradig is. Bijna de helft van deze klanten koopt het betreffende product dan niet of gaat hiervoor naar een andere leverancier. Dit betekent een omzetverlies dat bijvoorbeeld bij moderetailers kan oplopen tot wel vijftien procent. En dat maakt de winstmarges in de retail krapper. "Heel jammer", zou je als retailer of manager van een retailketen kunnen denken, "maar dat kunnen we niet verhelpen zonder onze voorraden aanzienlijk te verhogen en dus veel kosten te maken".

En daar zit nu juist het grote misverstand. Het is wel degelijk mogelijk "nee"-verkopen te reduceren zonder de voorraden te verhogen. Sterker zelfs, met een betere voorraadstrategie en besturingsmethodiek kan de totale voorraadwaarde omlaag én zijn de schappen vol. Onder meer de ervaringen van Boer & Croon leren dat een andere aanpak van voorraadbeheer kan leiden tot additionele winstmarges van tussen de twee en zes procent van de netto-omzet. Tel maar uit de winst. (Auteur: Harm Peter Smilde)

Het gehele artikel is te lezen in het maartnummer van RetailTrends
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via
sales@retailtrends.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!