Victor Mids: 'Retailers doen veel te weinig met wetenschap'

Retailers en merken bedrijven nog vooral marketing op gevoel en veel te weinig gebaseerd op wetenschappelijke literatuur. “In de winkelstraat zie ik nog heel veel hit and miss”, aldus illusionist Victor Mids in het julinummer van RetailTrends.

Naast zijn carrière als illusionist adviseert Mids retailers en merken over hoe zij klantgedrag kunnen beïnvloeden. De wetenschap staat volgens hem bol van inzichten en bijbehorende mogelijke technieken om als retailer effectiever met klanten om te gaan. Toch gebeurt er in de praktijk nog weinig mee. “Het blijkt toch een lastig gebied om te ontginnen”, zegt hij.

Neuromarketing is nog altijd een controversieel vakgebied omdat inspelen op het onbewuste brein voor commerciële doeleinden niet door iedereen gewaardeerd wordt. Mids zegt die overwegingen niet te kennen van de merken en retailers die hij adviseert. Zelf wijst hij de bezwaren resoluut af. “Beïnvloeding kun je een negatieve connotatie geven door het over manipulatie te hebben. Maar je kunt net zo goed spreken over positief beïnvloeden.” 

Zolang je ‘geen troep verkoopt’ en achter je product staat, kun je als retailer met beïnvloedingstechnieken zorgen dat zowel de retailer als zijn klant tevreden is, stelt Mids. “Een goede verkoop is een win-win voor beide partijen.”


Victor Mids spreekt op het RetailTrends-evenement Stores That Wow, op 1 juli in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Daar laat hij onder meer zien hoe je gedrag van de consument kunt beïnvloeden. Kaartjes voor dit evenement koop je hier.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!