Rituals haalt recordwinst, omzet vrijwel gelijk aan 2019

Rituals heeft vorig jaar een recordwinst geboekt van 88,7 miljoen. Dat kwam vooral door de toename van het aantal onlinebestellingen, blijkt uit het jaarverslag van het cosmeticamerk. In 2019 bedroeg de nettowinst nog 83 miljoen.

De omzet kwam uit op 888 miljoen euro, tegen 864 miljoen euro een jaar eerder. Dat betekent een groei van drie procent, waar die in 2019 nog 24 procent bedroeg.

Het aanvankelijke streven voor 2020 was om meer dan een miljard euro te behalen, stelde ceo Raymond Cloosterman aan het begin van vorig jaar. Dat die doelstelling niet werd behaald, vertelde de ceo in september al aan RetailTrends. Het verlies van de zwaarste drie maanden van de coronacrisis was niet meer goed te maken en het doel werd om de omzet van 2019 te evenaren. De onlineomzet is echter verviervoudigd.

In 2020 kwamen er veertig winkels bij, waar dat er in 2019 nog 93 waren. Het brengt het totale aantal Rituals-winkels op 824, waaronder ook het nieuwe vlaggenschip House of Rituals in Amsterdam. 

Om de continuïteit van Rituals te waarborgen, heeft het bedrijf verder besloten om geen dividend uit te keren over 2020 en gedurende 2021. Het cosmeticamerk verwacht verder dat vanaf juli 2021 de omzet afkomstig uit winkels zal herstellen, zodat de omzet in 2021 weer hoger ligt dan in 2020.

Reacties 2


Bob Seemann 25 jun, 09:46

Wel jammer dat de winstgroei vooral voort is gekomen uit een bijdrage van 5,6 miljoen uit NOW 1.0. regeling. Die was duidelijk niet nodig geweest voor dit bedrijf. Gaan ze die nu ook terugbetalen als verantwoordelijke organisatie?


Bob Seemann 25 jun, 10:00

En dat in combinatie met een besparingen van in totaal € 12,2 miljoen op de huur in het boekjaar door heronderhandelingen met de eigenaren van de panden. Met als drukmiddel de impact van de COVID 19 pandemie. Inmiddels weten de pandjesbazen dat ze zijn uitgeknepen. In het persbericht over de groei van de winst wordt van deze motor achter de winstgroei ook al geen melding gemaakt. Never waste a good crisis, moeten ze gedacht hebben.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!