De Kalverstraat moet een diverser winkelaanbod krijgen. De bekende winkelstraat moet zo meer Amsterdammers trekken. Daarvoor pleit ondernemersvereniging Biz.
"De straat is niet in balans", zegt voorzitter Tineke van Alphen tegen De Telegraaf. De straat wordt gedomineerd door filialen van grote winkelketens en is te weinig onderscheidend, vindt Biz. De Kalverstraat was de laatste jaren vooral populair bij toeristen. Toen die tijdens de coronacrisis weg bleven, werd dat nog eens extra duidelijk. De straat was verlaten en de leegstand, mede door de populariteit van online, nam ook toe.
"De Kalverstraat en de Heiligeweg moeten worden omgevormd tot een gebied waar de bezoeker een bijzondere beleving ervaart", zegt Van Alphen. "In de lege panden hoeven niet per se winkels te komen, dat kunnen bijvoorbeeld ook tentoonstellingen zijn. En we dromen van een lokale foodmarkt in het nu al jarenlang leegstaande pand van V&D."
Vorige week werd bekend dat Perry Sport na 155 jaar de Kalverstraat verlaat. De formule komt in deze door (fast) fashion gedreven winkelstraat niet meer goed tot zijn recht, zei moederbedrijf Sports Unlimited Retail.
Reacties 0