Het moederbedrijf achter Gap, OVS, komt als meest transparante fashionretailer uit de bus, gevolgd door H&M. C&A staat als eerste Nederlandse retailer op de derde plek. Dat blijkt uit de Fashion Transparency Index.
Deze index rangschikt de 250 grootste modemerken en - rtailers aan de hand van hun openheid over hun sociale en milieubeleid. Met 78 procent voert OVS de lijst aan. H&M behaalt 68 procent en daarna volgen The North Face en Timberland (beide 66 procent) en C&A (65 procent).
Een van de grootste (Nederlandse) stijgers in de lijst is Zeeman. De discounter scoorde vorig jaar nog 25 procent in de lijst, dit jaar is dat 38 procent. Onder meer Max Mara, Mexx, Pepe Jeans en New Yorker staan met nul procent onderaan de lijst.
De Fashion Transparency Index is een onderzoek van de Fashion Revolution Group. Deze organisatie beoordeelt modespelers in retail onder meer op de hoeveelheid informatie die bedrijven naar buiten brengen omtrent hun duurzaamheidsmaatregelen, maar ook hun sociale beleid en hun impact op het milieu.
Reacties 0