Consument houdt hand niet meer op de knip

Consumenten gaven in mei 8,8 procent meer uit dan in dezelfde maand een jaar eerder. Vooral aan kleding, schoenen en auto's werd meer uitgegeven, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Aan eten en drinken werd slechts een half procent meer besteed.

De stijging is iets kleiner dan in april, toen de consumptie met 9,7 procent groeide. Zo'n stijging was na de Tweede Wereldoorlog nog niet waargenomen.

De hoge groeicijfers komen onder meer doordat de consumptie in het voorjaar van 2020 op een zeer laag niveau lag door de eerste lockdown. In mei besteedden consumenten nog wel 4,2 procent minder dan in dezelfde maand twee jaar geleden.

Het CBS kwam ook met cijfers over het consumentenvertrouwen. De stemming veranderde in juli nauwelijks. Het oordeel over de economie verbeterde iets, terwijl de koopbereidheid wat verslechterde. Met -4 lag het consumentenvertrouwen in juli boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!