Europese webwinkels profiteren van lockdown

Nederlandse consumenten kopen steeds meer bij Europese webwinkels (buiten Nederland). In het eerste kwartaal gaven ze 63 procent meer uit dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Het is de grootste stijging sinds het CBS in 2014 met deze metingen begon. Door de coronamaatregelen namen de uitgaven extra toe. Vanaf 15 december vorig jaar moesten veel non-foodwinkels dicht en namen meer mensen hun toevlucht tot online winkelen. In de eerste drie maanden spendeerden ze bijna 800 miljoen euro bij de buitenlandse webwinkels. Hoewel de aankopen flink toenamen, vormen ze maar enkele procenten van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

De online-aankopen zijn berekend uit de btw-aangiften. Bedrijven die vanuit andere landen producten aan Nederlandse consumenten verkopen, zijn verplicht om in Nederland een btw-aangifte in te dienen. Hierbij geldt een drempelbedrag van honderdduizend euro per jaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!