Retailers als Primark en H&M lijken grote stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Zet je deze cijfers af tegen het aantal keer dat je een kledingstuk van deze retailers kunt dragen, vallen ze echter door de mand. Dat blijkt uit onderzoek van vermogensbeheer Schroder, dat in handen is van De Telegraaf.
De zogeheten 'wegwerpfactor' wordt uitgelegd aan de hand van een T-shirt. Indien het shirt een milieu-impact heeft van honderd eenheden en maar twee keer gedragen wordt, is de impact vijftig eenheden per gebruik. Bij twintig keer dragen is dat vijf eenheden.
Schroder keek naar bijvoorbeeld de chemicaliën, het waterverbruik en de arbeidsomstandigheden bij de betreffende retailers. In het oude duurzaamheidslijstje staat Adidas bovenaan, gevolgd door H&M, Inditex, Next, Primark, Nike en Fast Retailing (Uniqlo). Betrek je hier de wegwerpfactor bij, dan zakt H&M naar plek vijf en Primark sluit de rij.
De vermogensbeheerder geeft toe dat het lastig te staven is hoe vaak de consument een kledingstuk draagt. Momenteel worden hier meetmethoden voor ontwikkeld. "Het is een ontluikend onderzoeksgebied", aldus Schroder.
Het bedrijf onderzocht deze keerzijde van duurzaamheid in retail omdat milieu en klimaat bij steeds meer beleggers een grote rol speelt en daardoor de beurskoersen beïnvloedt.
J. Moon 12 aug, 08:23