De omzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal acht procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij webwinkels lag de omzet zeventien procent hoger. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzetstijging valt met name toe te schrijven aan de non-foodsector. Daar steeg de omzet met bijna twaalf procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl deze in eerdere kwartalen sinds de coronacrisis bijna elk kwartaal daalde.
Met ruim veertig procent nam de omzet van kledingwinkels in het tweede kwartaal van 2021 het sterkst toe, maar lag nog wel onder het omzetniveau van het tweede kwartaal in de jaren 2016-2019. Winkels in consumentenelektronica piekten in het tweede kwartaal van 2020 juist, maar zagen de omzet in het tweede kwartaal van 2021 weer dalen, evenals winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren.
Online bedroeg de omzet zeventien procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de eerste drie maanden van 2021 werd nog een recordgroei behaald van bijna 85 procent ten opzichte van 2020.
Reacties 0