De Belgische kledingketen JBC verwijdert in al zijn 122 winkels de bordjes en verwijzingen naar jongens/meisjes. In plaats daarvan komen er aanduidingen per leeftijdscategorie (baby's, kinderen en tieners).
"Anno 2021 is gendergelijkheid top of mind en tegelijkertijd beseft iedereen dat we nog een lange weg af te leggen hebben", meldt het familiebedrijf. "Daarom kiest JBC dit jaar voor een gendergelijke Back to School."
De keten verwijst naar een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel. Daaruit blijkt dat bijna negentig procent van de kinderen op 13-jarige leeftijd al een beroep kiest op basis van zijn of haar gender. Absoluut nog geen gelijkheid dus, concludeert JBC.
Online nog wel verwijzingen
Online verdwijnen de verwijzingen nog niet, zegt een woordvoerster tegen RetailTrends. "We gaan eerst kijken wat de impact is in de winkels. Het is daar heel eenvoudig als test uit te voeren. We houden in de gaten wat de reacties zijn van de klanten."
Ook komt er een zogeheten gendergelijke capsulecollectie. Oftewel: sweaters voor jongens en meisjes met opschriften zoals 'When I grow up, I wanna be a CEO', 'game developer' of 'firefighter'. Verder verschijnt er een kleurboek dat 'kinderen buiten de lijntjes laat dromen'. Er staan bijvoorbeeld tekeningen in van een brandweervrouw, een F1-pilote, een bouwvakster en een ballerino.
JBC heeft 113 winkels in België, vijf in Luxemburg en vier in Duitsland.
Joost Kriek 16 aug, 14:52
Maf Ketel 15 aug, 13:01