Winnaar/verliezer van de week: EasyToys en Britse winkels

RetailTrends licht elke week een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: EasyToys en de winkels in het Verenigd Koninkrijk. 

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke week een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: EasyToys en de winkels in het Verenigd Koninkrijk.

Winaar: EasyToys
Wat begon op een klein zolderkamertje, heeft Eric Idema in ruim tien jaar weten uit te bouwen tot een miljoenenbedrijf. EasyToys is het niveau van de smoezelige sexshop allang ontstegen. Deze week startte de eroticawebshop aan een nieuw hoofdstuk: het overnemen van Christine le Duc en de Noorse branchegenoot Kondomeriet. De overname moet de totale omzet van EQOM Group, het nieuwe moederbedrijf, laten groeien van honderd miljoen euro in 2020 naar 160 miljoen euro in 2021. Het uiteindelijke doel is om in 2025 marktleider en wereldspeler te zijn met een omzet van 500 miljoen euro. "In plaats van met elkaar te concurreren werk ik liever samen", aldus Idema. Audrey van Ham blijft aan als ceo van Christine le Duc. "Het vrouwelijk perspectief is van meerwaarde", meent ze. 

Verliezer: Britse winkels
Lege schappen in onder meer supermarkten en speelgoedwinkels, geen milkshake meer te krijgen bij McDonald's. Het enorme chauffeurstekort brengt de Britse retail in grote problemen. En dan ligt de absolute topdrukte, met Black Friday en de kerstdagen, nog in het verschiet. Supermarktketen Waitrose biedt chauffeurs nu zelfs salarissen van maximaal 65 duizend euro per jaar in een poging het probleem op te lossen. Los van de personeelskrapte waar de economie sowieso mee kampt, is er in het VK nog een extra probleem. De overheid vindt dat de logistieke sector in de eigen beroepsbevolking moet investeren en wil niet dat truckers uit de EU worden gehaald.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen