87 procent van de Nederlandse consumenten let bij de aanschaf van elektrische apparaten op duurzaamheid. Ruim een derde doet dat zelfs bij elke aankoop, blijkt uit onderzoek van Reichelt Elektronic.
Om zich te oriënteren kijken consumenten vooral naar wat er op het product staat over energie-efficiëntie. Negentig procent raadpleegt altijd of soms de informatie op etiketten. Dit geldt zowel in de winkel als online.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders bereid zijn gemiddeld 6,9 procent meer te betalen voor een duurzamer elektrisch product. Jongeren zijn beduidend sterker bereid extra te betalen dan ouderen. Voor de leeftijdsgroep 18-24 is een gemiddelde toeslag van 10,5 procent acceptabel, bij 55-plussers is dat maar vier procent.
Er heerst een flink wantrouwen van consumenten tegen elektronicaproducten, blijkt verder uit de peiling. Liefst 66 procent van de respondenten vermoedt dat fabrikanten de levensduur van sommige producten kunstmatig beperken om de verkoopcijfers hoog te houden.
Reichelt Elektronik is een van Europa’s grootste online distributeurs voor elektronica en IT-technologie. Het concern peilde voor zijn duurzaamheidsonderzoek de mening van vierduizend consumenten, waaronder duizend uit Nederland.
Reacties 0