De organisatiestructuur van retailers blokkeert vaak stappen naar een duurzamere operatie. Dat zegt duurzaamheidsconsultant Daniek Ehrismann in het oktobernummer van RetailTrends.
Duurzaamheid valt als afdeling volgens Ehrismann nog te vaak onder communicatie of public affairs, waarmee het een verkeerde context krijgt. “Je moet erover communiceren, maar dat is niet hetzelfde als intrinsiek duurzaam veranderen.” Een plek dichter bij de board is volgens haar nuttiger. Daar moeten immers de besluiten genomen worden. “Doe je dat niet, dan is het bijvoorbeeld lastiger om medewerkers mee te krijgen.”
Het is volgens Henk Hofstede, sector banker retail van ABN Amro, een van de redenen waarom het een keten als Zeeman wel lukt om succesvolle stappen te zetten. “Familiebedrijven hebben doorgaans meer ruimte om langetermijnbeslissingen te nemen. Ze willen er over enkele generaties ook nog zijn voor hun kinderen en kleinkinderen.”
Naar aanleiding van het recente IPCC-klimaatrapport zoomt RetailTrends in op de verantwoordelijkheid van retailers. Onder meer Zalando en Albert Heijn reageren. Lees het hele verhaal in het oktobernummer.
Reacties 0