Het Kaufhaus des Westens (KaDeWe) in Berlijn is door architecten in een nieuw jasje gestoken. Het resultaat: een warenhuis dat ruim honderd jaar oud is, maar weer volledig voorzien is van een hedendaags interieur.
Het nieuwe ontwerp van het bureau OMA van Rem Koolhaas breekt het grootste warenhuis van Europa (60 duizend vierkante meter) op in vier delen, elk met zijn eigen architectonische en commerciële kwaliteiten. De vier gedeeltes spreken allemaal een andere doelgroep aan, van klassiek en experimenteel tot jong en generiek.
Elk...
Het Kaufhaus des Westens (KaDeWe) in Berlijn is door architecten in een nieuw jasje gestoken. Het resultaat: een warenhuis dat ruim honderd jaar oud is, maar weer volledig voorzien is van een hedendaags interieur.
Het nieuwe ontwerp van het bureau OMA van Rem Koolhaas breekt het grootste warenhuis van Europa (60 duizend vierkante meter) op in vier delen, elk met zijn eigen architectonische en commerciële kwaliteiten. De vier gedeeltes spreken allemaal een andere doelgroep aan, van klassiek en experimenteel tot jong en generiek.
Elk gedeelte heeft zijn eigen ingang aan de straatkant en concentreert zich rondom zijn eigen trappenhuis. Het lijkt daardoor net alsof KaDeWe is onderverdeeld in vier kleinere warenhuizen.
Hoewel het warenhuis negen verdiepingen telt, is geen enkele etage hetzelfde. Een van de trappen leidt naar het nieuwe dak, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de Duitse hoofdstad.