Nederlandse consumenten kochten in het tweede kwartaal van dit jaar voor 800 miljoen euro bij webwinkels bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dat is 17 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De omzet van Nederlandse online verkopers liet een vergelijkbare groei zien. Wel was de groei voor beide markten lager dan in voorgaande kwartalen. Dat meldt het CBS vrijdag.
In 2020 piekte de kwartaalgroei op ruim 38 procent en in de eerste drie maanden van 2021 werd een recordgroei van bijna 64 procent behaald. In Nederland was in die periode een recordgroei van bijna 85 procent te zien. Bij Nederlandse webwinkels gaat het zowel om aankopen van Nederlandse als buitenlandse consumenten.
Multichannelers zagen de meeste groei. Zij boekten in het tweede kwartaal 18 procent meer omzet, terwijl pure webwinkels ongeveer 15 procent meer omzet behaalden.
H Van Thiel 25 okt, 13:14
Vincent van den Burg 22 okt, 13:03