Mirage Retail Group verkoopt dochterformule Big Bazar aan BB Retail. De fysieke discountformule zou minder goed passen bij de omnichannel-toekomstvisie van het moederbedrijf.
BB Retail is een handelsorganisatie opgericht door Heerke Kooistra. Het bedrijf heeft ervaring op het gebied van inkoop en discount. Voor Big Bazar ontstaan onder de vleugels van BB Retail naar eigen zeggen nieuwe kansen om de formule verder uit te bouwen.
De verkoop zal naar verwachting eind november afgerond zijn. Wat er voor Big Bazar is neergelegd, is niet bekendgemaakt.
"Deze transactie biedt ons toegang tot nieuwe partnerships en inkoopkanalen die helpen bij het verder uitbouwen van het onderscheidend vermogen van de formule", aldus ceo Hans Danhof van Big Bazar.
Focus op andere formules
Michiel Witteveen, ceo van Mirage Retail Group, zegt dat door de verkoop van Big Bazar bij het concern meer ruimte ontstaat om zich te focussen op winkelformules met een omnichannelstrategie. "Hiermee willen we toekomstbestendige merken neerzetten."
Onder Mirage Retail Group vallen ook de formules Blokker, BCC, Miniso en Intertoys. Blokker Holding, de voorloper van MRG, richtte Big Bazar op in 2007 om de concurrentie aan te gaan met Action. De discountformule heeft in totaal 135 winkels verspreid over Nederland en België.
Wel door met Miniso
Miniso heeft op dit moment vier winkels in Nederland en heeft net als Big Bazar ook geen webshop, maar Mirage Retail Group gaat daar wel mee verder. "Er zijn geen plannen om met Miniso te stoppen", zegt een woordvoerster. "Miniso is van een andere schaal dan Big Bazar en past om die reden prima in onze huidige portefeuille."
Frits Vries 28 okt, 13:22