FNV: 'Sla Black Friday dit jaar over'

Vakbond FNV roept politiek en werkgevers op om Black Friday dit jaar over te slaan. "Vorig jaar bleek het een kardinale fout dat dit krankzinnig drukke uitkoopfestijn doorging; de besmettingscijfers liepen daarna enorm op", aldus bestuurder Linda Vermeulen.

Vermeulen stelt dat de politiek momenteel maatregelen neemt om de verspreiding van corona tegen te gaan. Medewerkers van winkels en distributiecentra en klanten moeten volgens haar daarom nu niet blootgesteld worden aan enorme drukte. "Grote winkelketens verscholen zich vorig jaar achter de kreet dat zij 'drukte zouden spreiden', maar in de praktijk bleek dat uit te pakken in een wekenlange drukte in winkels en distributiecentra."

De vakbond vindt dat grote winkelketens in de winkelstraat en online hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Zij zouden zich te veel laten leiden door hoge winsten en de menselijke maat daarbij uit het oog verliezen, meent Vermeulen. FNV heeft de oproep verstuurd naar onder meer brancheorganisatie INretail en Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad.

Een vergelijking trekken met vorig jaar is appels met peren vergelijken, zegt een woordvoerder van INretail in een reactie tegen het FD. "Toen was nog niemand gevaccineerd en wisten we minder goed waar de risico's zaten. Bovendien hebben lokale autoriteiten de gang van zaken vorig jaar uitgebreid kunnen evalueren."

Reacties 3


Den Brabander 3 nov, 13:31

Wat een pipoos bij FNV. Die leven en denken nog echt in een andere tijd.


Joost De Jongh 3 nov, 20:40

En laten we kerst dan ook overslaan, zo druk. Kunnen ze in januari allemaal een nieuwe baan vinden.


John Ter Ingen 25 nov, 18:30

Ik vind het schandalig dat winkels het, na het debacle van 2020, toch weer door laten gaan. Waar blijft de maatschappelijke verantwoordelijkheid? Heeft de detailhandel nu helemaal niets geleerd!?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!