'Black Friday laat veel Nederlanders koud'

'Black Friday laat veel Nederlanders koud'

Nederlanders lopen niet echt warm voor Black Friday. Slechts acht procent is van plan om die dag daadwerkelijk op pad te gaan om op koopjes te jagen.

Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder duizend consumenten, in opdracht van techbedrijf Manhattan Associates. Ook online zal het volgens het onderzoek geen storm lopen. Zestien procent van de ondervraagden is van plan tijdens Black Friday of Cyber Monday iets te kopen.

Black Friday is overgewaaid uit de Verenigde Staten en luidt daar het begin van het kerstseizoen in. De koopjesdag is dit jaar op vrijdag 26 november. Cyber Monday, het antwoord van webwinkels, is de maandag erop.

Hoewel Black Friday Nederlanders koud lijkt te laten, is het volgens Manhattan Associates wel verstandig als retailers voorbereidingen te treffen. Zo kunnen ze eventuele pieken in orders efficiënt en tijdig afhandelen en leveren.

Reacties 3


Hugo Vis 4 nov, 11:35

Wat een “gekleurde” weergave. 16 procent is van plan wel te gaan shoppen gedurende Black Friday, volgens mij zijn dat dan bijna 3 miljoen consumenten die zich specifiek op Black Friday richten. Dat zijn er best veel volgens mij en je bent ook een dief van je eigen portemonnee als je die kortingen niet even afwacht. Ooit van Cialdini gehoord?


Leonard Van Liere 5 nov, 14:30

Kletsverhalen zoals eerdere b/vrijdagen wel hebben laten zien. De geplaatste foto spreekt eigenlijk wel voor zichzelf. 15% korting is natuurlijk helemaal niks en dus een misser


Huib Lubbers 15 nov, 16:14

Black Friday is de laatste 5 jaar een van de meest succesvolle retailacties die we in NL kennen. Druktestijgingen met dubbele cijfers in winkelstraten en online kassa's die enorme pieken laten zien. Nederlanders zijn bij uitstek een volk dat reageert op voordeel en vooral als dat voordeel gekoppeld wordt aan een duidelijk achtergrond en een korte periode als BF. Wat mensen zeggen en wat ze doen, lijkt een groot verschil te zijn. Vorig jaar waren er steden die tijdens de BF even druk waren als het jaar ervoor, terwijl de winkels de periode ervoor wel 30% rustiger waren als gevolg van Corona. Dit is niet bedoeld om angst te zaaien maar om duidelijk te maken dat er wel degelijk sterke koopbewegingen worden verwacht rondom deze periode, waar eenieder zich op dient voor te bereiden. De druktestijgingen gelden vooral in de grote steden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!