Winnaar/verliezer van de week: Zeeman en Hutspot

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Zeeman en Hutspot.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Zeeman en Hutspot.

Winnaar: Zeeman

Keer op keer met een treffende marketingcampagne de consument aan het denken zetten. Het lukt Zeeman deze week voor de vierde keer op een rij. In 2016 liet de discounter zien dat een trouwjurk geen duizenden euro's hoeft te kosten. De retailer introduceerde er een voor dertig piek. Daar kwam in 2019 de dure sneaker van tweehonderd euro én goedkope variant van 13,99 bij. Vorig jaar kwam Zeeman met het 'topparfum' Lucht, te koop voor vijf euro. Het bedrijf zegt mensen de ogen te willen openen en wil laten zien dat het ‘wél mogelijk is om verantwoorde kwaliteit voor de laagst mogelijke prijs te maken’. 

Aan dat rijtje voegt de discounter deze week een streetwearcollectie toe. Het is het bedrijf opgevallen dat steeds meer jongeren dure merkkleding kopen. "Wij laten graag zien dat het ook anders kan", schrijft de retailer op LinkedIn. De streetwearcollectie draagt de naam Skeer en is geïnspireerd op de straatcultuur. De collectie bestaat uit hoodies, sweaters, T-shirts, trainingspakken, een bomber jack, badjas en accessoires. Rapper Hef maakte in samenwerking met Zeeman een nummer over de collectie. 

Verliezer: Hutspot

Bij lifestylemerk Hutspot lijken ze er een potje van te maken. Het merk ging eind 2020 op de fles, maar vond een doorstart onder de vleugels van Dille & Kamille. De drie oprichters hadden destijds zelf het faillissement aangevraagd, toen de coronacrisis de retailer de das om had gedaan. Bijna een jaar later lijkt ook de doorstart niet goed genoeg van de grond te komen. Het bedrijf maakt deze week bekend de twee winkels in Eindhoven en Amsterdam te sluiten en online verder te gaan. 

"De formule zat niet doordacht genoeg in elkaar", zegt een woordvoerder tegen RetailTrends. "De klanten die terugkwamen hadden niet de beleving die ze verwachtten. Het is ook niet gelukt om nieuwe klanten te trekken." Het resultaat is dat er maandelijks veel geld bij moet. Daarom is besloten er een punt achter te zetten. "Terug naar de tekentafel." Het betekent volgens de woordvoerder geen definitief einde van het lifestylemerk. "We geloven wel in 'een concept' met duurzame lifestyle-artikelen, maar niet in deze vorm."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen