De SKEER-collectie van Zeeman wordt massaal aangeboden op Marktplaats. Sinds de lancering van de kledinglijn afgelopen vrijdag is de term ‘skeer’ meer dan 24 duizend keer gezocht op het platform.
Zeeman verkoopt de kledingstukken voor lage prijzen, om daarmee aan tonen dat mooie kleding niet duur hoeft te zijn. Verkopers op Marktplaats schroeven de prijzen juist op, variërend van enkele tientjes (voor pantoffels) tot honderd euro voor een badjas.
“Ik denk niet dat veel mensen daar intrappen”, zegt Caroline van Turennout, directeur marketing en e-commerce bij de discounter, tegen RetailTrends. Marktplaats is volgens haar echt marktwerking, maar mensen corrigeren elkaar daar ook. Zeeman heeft de SKEER-collectie bovendien niet bewust heel schaars gemaakt. “Het is juist de bedoeling geweest om deze artikelen aan zoveel mogelijk mensen aan te bieden.”
“Ons doel is wel bereikt. Er is zelfs een maatschappelijke discussie door op gang gekomen en daar gaat het uiteindelijk om: mensen aan het denken zetten. Dat is goed gelukt.” De discounter zet vandaag kledingstukken uit de SKEER-collectie online die achter zijn gehouden. “Alleen de badjas en het bomberjack hebben we niet meer.”
De streetwearcollectie past in het rijtje met eerdere, opvallende marketingcampagnes van Zeeman. Zoals het eerder gelanceerde parfum Lucht, een marketingcampagne waarmee de retailer een 'topparfum' maakte voor een zo laag mogelijke prijs. Ook kwam Zeeman in 2016 al met een trouwjurk voor dertig euro.
David Stomph 25 nov, 15:05