Nederlandse consumenten verwachten dit jaar gemiddeld 222 euro uit te geven tijdens Black Friday. Dat is een stijging van tien procent ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Simon-Kucher & Partners.
Het Black Friday-budget van consumenten is volgens het adviesbureau op de weg terug richting het pre-coronaniveau, dat toen rond de 240 euro lag. Vorig jaar daalde het bedrag met veertien procent naar 204 euro als gevolg van de pandemie. De heropleving komt gedeeltelijk door een hersteld consumentenvertrouwen in de economie, zegt director Mark Helder van Simon-Kucher. “Aan de andere kant zijn er ook gewoon weer meer mogelijkheden om te shoppen dan een jaar terug rond deze tijd.”
Consumenten verwachten dat de kortingen dit jaar lager zijn dan normaal. Bijna zestig procent zegt daar rekening mee te houden. Door de stijgende kostprijzen is er minder ruimte voor diepe kortingen en klanten realiseren zich dat, stelt Helder.
Uit het onderzoek blijkt verder dat veel Black Friday-shoppers zowel online als fysiek winkelen. Slechts één op vijf respondenten die plannen hebben om rond Black Friday aankopen te doen geeft aan dat alleen online te doen.
Verschillende retailers vullen Black Friday dit jaar anders in. Onder meer Scapino, Ziengs, WE Fashion en Score bieden Black Friday-acties alleen online aan. H&M doet helemaal niet mee.
Jan Janssen 25 nov, 16:28