De nieuwe H&M in de Kalverstraat die donderdag is geopend, is beklad door Extinction Rebellion. Volgens de klimaatactiegroep doet H&M zich groener voor dan dat het bedrijf in werkelijkheid is, meldt Het Parool.
In de vernieuwde winkel in de voormalige Bonneterie kunnen klanten tegenwoordig naast de gebruikelijke service ook hun kleding laten repareren of kleding huren. Met de nieuwe diensten wil het Zweedse bedrijf inspelen op het ‘nieuwe winkelen’ van de klant.
Volgens Extinction Rebellion meet H&M zichzelf hiermee een groen imago aan terwijl het bedrijf intussen veel en goedkope kleding produceert door middel van grootschalige uitbuiting, zegt de groep. De huidige nadruk van H&M op duurzame producten, reparatieservices en verkoop van tweedehandskleding kan volgens de groep worden gekarakteriseerd als niets meer dan een afleidingsmanoeuvre.
H&M is een heel transparant bedrijf en geeft veel informatie over de inspanningen op het gebied van duurzaamheid, zegt Annet Feenstra, duurzaamheidsmanager H&M Nederland, tegen RetailTrends. “Zo hebben wij ons duurzaamheidsrapport dat helemaal wordt gecontroleerd door accountants. Daar kun je op elk onderdeel lezen hoever we zijn, of we op de goede weg zijn en wat we allemaal doen op het gebied van duurzaamheid. Ik zou zeggen: ga dat gewoon bekijken. Dan zie je waar we staan.”
RetailTrends was bij de opening van de nieuwe H&M. Op RetailTrends binnenkort meer over de vernieuwde winkel en nieuwe strategie van de modeketen.
Reacties 0