Zeeman en A.S. Watson zijn binnen de Nederlandse retailsector het meest transparant over hun MVO-activiteiten. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse transparantiebenchmark van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Organisaties worden in de benchmark beoordeeld op criteria als ‘strategie en visie’, ‘beleid en doelstellingen’ en ‘resultaten’. Op basis daarvan wordt een totaalscore van tussen de nul en honderd punten uitgedeeld. Zeeman en Kruidvat-eigenaar A.S. Watson scoren beide 69 procent. Grandvision, Jumbo en HEMA volgen met respectievelijk 67, 66 en 64 procent.
De retailsector als geheel scoort gemiddeld 51,4 procent, een flinke stijging ten opzichte van de 38,6 in 2019. Hiermee behoort de sector tot de top drie wat betreft gemiddelde relatieve scores. Het aantal bedrijven dat nul punten scoort is in twee jaar tijd nauwelijks veranderd. Met 67,4 procent ligt dit boven het gemiddelde.
Ondanks de hoge gemiddelde score zijn geen retailers terug te vinden in de algehele top van de ranglijst. Elektronicaconcern Philips scoort met 89,5 procent het best en wint daarmee de bijbehorende kristalprijs. Andere bedrijven in de top twintig zijn onder meer ABN Amro, Unilever en KPN.
De transparantiebenchmark is vooral gericht op het grootbedrijf in Nederland. Bij het samenstellen van de onderzoeksgroep wordt gekeken naar criteria als omzetcijfers en het aantal werknemers. In totaal zijn 43 retailbedrijven onderzocht.
Reacties 0