E-commerce krijgt een eigen werkgeversorganisatie

E-commerce krijgt een eigen werkgeversorganisatie

De e-commercesector heeft vanaf donderdag een eigen werkgeversorganisatie, genaamd E-commerce Nederland. Daarmee krijgt de sector naar eigen zeggen een eigen stem op sociaal-economisch terrein en hebben stakeholders een aanspreekpunt. 

Als voorzitter van de organisatie is Daan Hermes aangesteld. Hij bekleedde al talloze bestuursfuncties en is onder meer werkgeversvoorzitter van de onderhandelingsdelegatie over de cao bij INretail. "Door samenwerking kunnen we de e-commercesector nog sterker maken en meer banen creëren voor de toekomst", aldus Hermes. Het doel is onder meer het bevorderen van goed sociaal beleid en het afspreken van collectieve arbeidsvoorwaarden.

Zo is bijvoorbeeld de cao die Picnic onlangs samen met vakbond De Unie afsloot ook toegankelijk voor ondernemingen die zijn aangsloten bij E-commerce Nederland. Volgens de werkgeversorganisatie is het een stap naar een nog bredere e-commerce-cao die voor steeds meer medewerkers gaat gelden. Naast Picnic zijn onder meer flitsbezorgers Gorillas en Zapp tot nu toe bij de organisatie aangesloten.

"Het is positief als er op termijn één integrale e-commerce-cao is. Dat komt de eenduidigheid en uniformiteit ten goede", meent Hermes. Ook voorkomt het concurrentie op arbeidsvoorwaarden tussen de nationale spelers en internationale toetreders. 

Begin deze maand werd al duidelijk dat webwinkels zich willen verenigen door een eigen cao te maken. Daarmee wil de branche een vuist maken tegen buitenlandse concurrenten als Alibaba en Amazon.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!