Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Inditex en grote webwinkels.
Winnaar: Inditex
Het lijkt Inditex, het moederbedrijf achter onder meer Zara en Pull & Bear, weer voor de wind te gaan. Waar het eerst nog flinke verliezen lijdt, behaalt het modeconcern nu weer flinke winst. Deze steeg ten opzichte van een jaar eerder in de eerste negen maanden met 237 procent tot 2,5 miljard euro. De omzet nam met 37 procent toe tot 19,3 miljard euro. De brutowinst kwam uit op 11,4 miljard euro, een stijging van veertig procent. De stijging dankt topman Pablo Isla aan de strategie om de winkels en online volledig met elkaar te integreren. In het eerste halfjaar boekte het bedrijf een omzetstijging van bijna vijftig procent, waarmee de totale omzet uitkwam op 11,9 miljard euro. Het concern behaalde daarmee een nettowinst van 1,2 miljard euro, tegenover 195 miljoen euro verlies een jaar eerder.
Verliezer: Grote webwinkels
Tijdens het online shoppen is het...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Inditex en grote webwinkels.
Winnaar: Inditex
Het lijkt Inditex, het moederbedrijf achter onder meer Zara en Pull & Bear, weer voor de wind te gaan. Waar het eerst nog flinke verliezen lijdt, behaalt het modeconcern nu weer flinke winst. Deze steeg ten opzichte van een jaar eerder in de eerste negen maanden met 237 procent tot 2,5 miljard euro. De omzet nam met 37 procent toe tot 19,3 miljard euro. De brutowinst kwam uit op 11,4 miljard euro, een stijging van veertig procent. De stijging dankt topman Pablo Isla aan de strategie om de winkels en online volledig met elkaar te integreren. In het eerste halfjaar boekte het bedrijf een omzetstijging van bijna vijftig procent, waarmee de totale omzet uitkwam op 11,9 miljard euro. Het concern behaalde daarmee een nettowinst van 1,2 miljard euro, tegenover 195 miljoen euro verlies een jaar eerder.
Verliezer: Grote webwinkels
Tijdens het online shoppen is het natuurlijk wel zo fijn als de klant een zo ‘seamless’ mogelijke ervaring heeft. Ook klanten met een beperking. Dit blijkt alleen niet altijd het geval te zijn. De grootste webshops in Nederland zijn namelijk slecht toegankelijk voor consumenten met een beperking. Zo blijkt uit onderzoek van Level Level met ondersteuning van Twinkle. Voor het onderzoek keek Level Level naar de top van de Twinkle100. Bij de webwinkels is gekeken of het mogelijk is om alleen met een toetsenbord of schermlezer een bestelling te plaatsen. Bij IKEA, Zalando, Jumbo, About You, HEMA, de Bijenkorf, Wehkamp en MediaMarkt bleek dit onmogelijk. Apple en H&M komen het beste uit de test. Bij de webshops van de twee retailers kun je als consument met een beperking alle stappen van een bestelling goed uitvoeren. De voornaamste blokkades waardoor bestellingen niet goed kunnen worden afgerond, zijn de interactieve panelen en popup-vensters die niet goed zichtbaar zijn met een schermlezer of onbereikbaar met een toetsenbord. Ook zijn er bijvoorbeeld buttons en afbeeldingen die alleen visueel begrijpelijk zijn, maar door een schermlezer gewoon als 'knop' worden gezien.