Sinds kort hebben eeuwige rivalen Pepsi en Coca-Cola een gezamenlijke vijand. Voor het eerst sinds twintig jaar daalde de verkoop van cola namelijk. In 2005 werd in de Verenigde Staten 0,2 procent minder frisdrank verkocht dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van Beverage Digest. De komende jaren zal de omzet naar verwachting blijven dalen, met 1 procent per jaar.
De vijand lijkt de gezondheidsrage. Van de Amerikanen zegt 58 procent minder suiker binnen te willen krijgen. Consumenten die geen light-frisdrank drinken, doen dit in vier van de tien gevallen niet omdat ze geen kunstmatige zoetstoffen binnen willen krijgen. Ook zegt 51 procent wel van cola te houden, maar meer water te zijn gaan drinken. De populariteit van mineraalwater is de afgelopen vijf jaar namelijk flink gestegen, met liefst 49 procent.
Een andere belangrijke nieuwe concurrent voor cola lijkt pepdrank te zijn. De markt hiervoor pepdranken groeide tussen 2000 en 2005 met 84 procent. Coca-Cola maakt zich daar echter geen zorgen over. De markt voor frisdranken is volgens een woordvoerder zo enorm groot vergeleken met die voor pepdranken, dat zelfs een jarenlange stijging van hun marktaandeel de frisdrankproducenten niet kan bedreigen.
VS: frisdrank lijdt onder water en pepdrank
Gepubliceerd op 28 maart 2006 om 00:00
Reacties 0