'Retail groeit weer in 2022 na twee krimpjaren'

'Retail groeit weer in 2022 na twee krimpjaren'

De Nederlandse retailsector kan volgend jaar een volumegroei van 1,5 procent tegemoetzien. Die verwachting spreekt ABN Amro uit in zijn sectorprognose over 2022.

Het zou voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis zijn dat de retailvolumes weer groeien. In 2020 kromp de sector met twee procent, dit jaar naar verwachting met 0,5 procent. In de loop van volgend jaar zal de sector weer langzaam terugkeren naar het niveau van 2019, verwacht ABN Amro. Daarbij wordt wel aangetekend dat er veel onzekerheden zijn, zoals de coronamaatregelen, voorraad- en chiptekorten en arbeidskrapte.

De harde lockdown heeft een sterke impact op de bestedingen in de laatste twee weken van dit jaar. Uit transactiedata van ABN Amro blijkt dat tijdens de lockdown van vorig jaar de bestedingen in fysieke kledingwinkels met 96 procent afnamen in de kerstweek ten opzichte van het jaar ervoor. Voor elektronica was dit 93 procent. Supermarkten profiteerden juist (+ 56 procent) van de gesloten horeca. Vergelijkbare cijfers verwacht de bank dit jaar ook.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!