Dat Action, HEMA en bol.com afgelopen jaar een vrouwelijke ceo aanstelden is nog geen reden tot juichen. Experts tonen zich tegenover RetailTrends gematigd positief, maar vinden dat er nog een lange weg te gaan is.
Dat zowel HEMA, bol.com als Action nu de eindverantwoordelijkheid in handen van een vrouw leggen, past in de trend dat organisaties het belangrijk vinden om procentueel meer vrouwen op managementposities te krijgen, ziet Janka Stoker. Als hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering aan de Rijksuniversiteit Groningen volgt ze de ontwikkelingen binnen dit thema op de voet. “Binnen organisaties is meer commitment om vrouwen in topfuncties te benoemen”, ziet ze.
Hoewel het volgens Stoker mooi is dat deze grote spelers een vrouw benoemen tot ceo, moeten we niet te snel conclusies trekken. “Het glazen plafond is nog niet stuk.” De coronacrisis kan bij andere winkelketens de doorstroom van vrouwen naar hogere posities belemmeren, vreest zij. “In crisistijd nemen bedrijven liever geen risico. Onderzoek laat zien dat men dan liever mensen aanstelt die lijken op de groep die er al zit, en vaak zijn dat witte mannen.”
Ook diversiteitsexpert Bouchra Talidi is voorzichtig over de benoeming van de nieuwe topbestuurders bij HEMA, bol.com en Action. “Dit is opvallend, maar tegelijkertijd is dat het bewijs dat we er nog lang niet zijn. Zolang het ons opvalt dat er een vrouw op een toppositie komt, is het immers nog geen gemeengoed.”
Lees hier het hele verhaal over de voorzichtige doorbraak van vrouwen in de Nederlandse retailtop.
Hankie Pankie 28 dec, 02:37