Duitsers kopen ondanks de coronacrisis nog steeds zelden boodschappen online. Dat meldt marktonderzoeker NielsenIQ aan persbureau DPA.
Waar de oosterburen hun kleding en elektronica relatief vaak via internet kopen, doen ze hun boodschappen vooral in de fysieke winkel. Het gaat bijvoorbeeld om Rewe, Edeka, Lidl en Aldi.
E-commerce is in Duitsland goed voor nog geen twee procent van de omzet in voeding en consumptiegoederen. Volgens het onderzoek is dat in Groot-Brittannië 13,8 procent en in Frankrijk 10,8 procent. Nederland wordt in het DPA-artikel niet genoemd, maar volgens onderzoeker IRI is online hier goed voor 6,2 procent van de supermarktomzet.
Volgens de onderzoekers is het geringe succes in Duitsland onder meer toe te schrijven aan het grote aantal supermarkten, discounters en drogisterijen. De dichtstbijzijnde winkel is meestal maar een paar minuten lopen. Ook speelt mee dat veel grote ketens weinig werk maken van online. Rewe doet dat naar eigen zeggen wel: daar steeg de omzet met vijftig procent naar ongeveer 700 miljoen euro. De keten heeft ook een belang in flitsbezorger Flink, dat in 41 Duitse steden bezorgt.
De elektrische wagentjes van Picnic rijden inmiddels in ongeveer vijftig steden in Noordrijn-Westfalen rond. De websuper wil er fors uitbreiden en bouwt in Oberhausen een groot, sterk geautomatiseerd fulfilmentcenter dat in 2023 open moet gaan.
Reacties 0