Flitsbezorging snel populair: 700.000 klanten

Flitsbezorging wint in Nederland snel aan populariteit. Het aantal mensen dat er weleens gebruik van maakt, groeide in de tweede helft van vorig jaar naar zo'n 700 duizend. In de eerste helft van 2021 waren dat er slechts 200 duizend.

Dat blijkt uit onderzoek van Kantar, dat in november zo'n 44 duizend consumenten van zestien jaar en ouder ondervroeg. Kantar wijst erop dat het aantal aanbieders vorig jaar toenam. Na Gorillas in 2020 betraden ook Flink, Getir en Zapp de Nederlandse markt. Bovendien breidden ze ook hun bezorggebied uit. Dertien procent van de Nederlanders woont in een gebied waar minimaal één flitsbezorger actief is.

Kantar schat op basis van het aantal bestellingen en het aankoopbedrag dat flitsbezorging in Nederland goed is voor een omzet van zo'n half miljard. Als de groei doorzet zou dit jaar de grens van een miljard kunnen worden overschreden. "Dat is behoorlijk voor een service die twee jaar geleden nog niet beschikbaar was in Nederland." Een zekerheidje is dat echter niet, stelt Kantar. Het bureau sluit niet uit dat een deel van de consumenten het gewoon eens wilde proberen en geen terugkerende klant wordt.

Gorillas bekendst

Uit onderzoek van Markteffect onder ruim duizend Nederlanders blijkt dat Gorillas de bekendste aanbieder is. Bij 42 procent van de ondervraagden ging een belletje rinkelen. Daarna volgen Flink (20 procent) en Zapp en Getir met beide 11 procent.

Flitsbezorging is volgens dat onderzoek het populairst bij jongeren. Bijna een derde van de gebruikers is tussen de 18 en 34 jaar. Het zijn vaker mannen dan vrouwen die van de dienst gebruikmaken. Bijna de helft van de klanten kiest flitsbezorging voor de 'vergeten boodschappen'.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!