Webwinkels buiten de Europese Unie blijven een risico en daarom doen consumenten er goed aan hier geen producten te kopen. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De producten vallen vaak tegen, werken slecht of zijn onveilig.
Bijna een derde (29 procent) van de consumenten kocht het afgelopen jaar minimaal één product dat niet aan de verwachting voldeed. Webshop Wish werd hier in bijna de helft van de gevallen genoemd. Veel klachten gaan over telefoonkabels die niet opladen, ledlampen die maar zes uur branden of accu’s die snel leeg zijn. Ook is de levertijd soms heel lang. Gemiddeld 23 dagen, maar dit kan oplopen tot een jaar.
Uit ander onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten minder buiten de EU kopen vanwege de nieuwe btw-heffing. De onzekerheid over bijkomende kosten schrikt consumenten af. Sinds 1 juli vorig jaar moeten consumenten btw betalen over alle producten van buiten de EU. Eerder waren producten goedkoper dan 22 euro nog hiervan vrijgesteld.
De meeste webwinkels verrekenen de btw direct. Als een winkel dit niet doet, moet de consument deze kosten achteraf betalen via de pakketbezorger. Deze brengt ook afhandelingskosten voor in rekening. Zo rekent PostNL bijvoorbeeld tussen de vier en dertien euro en betalen consumenten bij FedEx 5 euro voor bestellingen tot 50 euro, maar daarboven vijftien euro.
Reacties 0