'Winkelstraat vorig jaar minder druk door lange lockdown'

'Winkelstraat vorig jaar minder druk door lange lockdown'

In 2021 werden over het gehele jaar minder 14,5 procent minder passanten geteld in de winkelstraten dan in 2020. Wordt alleen de periode meegenomen dat de winkels open waren, dan was het juist zeven procent drukker. Dat blijkt uit cijfers van retailadviesbureau RMC.

De winkels in de binnenstad waren vorig jaar verplicht twaalf weken gesloten en gedurende vier weken kon er alleen op afspraak gewinkeld worden. In 2020 duurde die periode slechts twee weken. De winkels waren open van 28 april tot en met 14 december. 

De maanden mei, juni en oktober waren het drukst. November was juist heel rustig en Black Friday was afgelopen jaar geen winkelstraatsucces. De zaterdag blijft de drukste winkeldag van de week. Het meest populaire winkeltijdstip bleef tussen 14.30 en 15.00. 

Naast dat het winkelpubliek wegbleef als gevolg van de coronacrisis, staan er in de hoofdwinkelstraten ook steeds meer panden leeg. Dat blijkt uit onderzoek van Stec Groep. Inmiddels gaat het om vijftien procent van alle panden. De verwachting is dat de leegstand verder blijft toenemen.

In de vijftien grootste binnensteden verdubbelde de leegstand in de afgelopen drie jaar. De hoofdwinkelstraten staan onder toenemende druk doordat regionale bezoekers en toeristen wegblijven sinds de corona-uitbraak. 

Om de leegstand tegen te gaan moet er volgens Martijn Exterkate, adviseur retail Stec Groep, flink worden geïnvesteerd om ze levendig te houden. “Denk aan substantiële vergroening, nieuwe voorzieningen en herontwikkeling van verdiepingen en grote panden.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!