Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Cowboy en fysieke boekwinkels.
Winnaar: Cowboy
De tijd dat e-bikes vooral door ouderen werden gekocht, ligt ver achter ons. Alleen al in Nederland steeg de verkoop in 2020 met ruim dertig procent naar bijna een half miljoen stuks. En ook wereldwijd is sprake van een forse groei. Investeerders springen er dan ook graag op in. Het Belgische e-bikemerk Cowboy sleepte deze week een investering van tachtig miljoen dollar (ruim 71 miljoen euro) binnen. De concurrent van het Nederlandse VanMoof wil onder meer sneller groeien en meer technologie zelf ontwikkelen. Het in 2017 opgerichte Cowboy haalde tot dusver 120 miljoen dollar op.
Verliezer: fysieke boekwinkels
Er zijn vorig jaar in Nederland 43 miljoen boeken verkocht, het hoogste aantal in tien jaar. Maar dat gebeurde steeds vaker online, waar een stijging was van negentien procent. De fysieke boekwinkels hadden het juist moeilijk, vooral door de verplichte sluiting...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Cowboy en fysieke boekwinkels.
Winnaar: Cowboy
De tijd dat e-bikes vooral door ouderen werden gekocht, ligt ver achter ons. Alleen al in Nederland steeg de verkoop in 2020 met ruim dertig procent naar bijna een half miljoen stuks. En ook wereldwijd is sprake van een forse groei. Investeerders springen er dan ook graag op in. Het Belgische e-bikemerk Cowboy sleepte deze week een investering van tachtig miljoen dollar (ruim 71 miljoen euro) binnen. De concurrent van het Nederlandse VanMoof wil onder meer sneller groeien en meer technologie zelf ontwikkelen. Het in 2017 opgerichte Cowboy haalde tot dusver 120 miljoen dollar op.
Verliezer: fysieke boekwinkels
Er zijn vorig jaar in Nederland 43 miljoen boeken verkocht, het hoogste aantal in tien jaar. Maar dat gebeurde steeds vaker online, waar een stijging was van negentien procent. De fysieke boekwinkels hadden het juist moeilijk, vooral door de verplichte sluiting in het begin van het jaar en vlak voor kerst. De verkoop daalde met zeven procent. Zodoende werden er voor het eerst online net iets meer boeken verkocht dan in de boekhandel. Het was het tweede jaar op rij dat er bij fysieke boekwinkels een forse daling was te zien.