Ze zijn bijna niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de elektrische wagentjes van Picnic. Met de belofte ‘laagste prijs, gratis thuis’ claimt de app-only supermarkt zijn marktpositie steeds nadrukkelijker. Medeoprichters Michiel Muller en Joris Beckers over expansiedrift, het imago van e-commerce en – ach, ja – winst maken.


En…floep! Daar schiet een rood kratje met twee flesjes shampoo erin de lopende band op. “Geweldig”, roept Joris Beckers. Als een volleerd orderpicker heeft hij de boodschappen in het kratje gestopt. Hij zou zo aan de slag kunnen in het nieuwe, gemechaniseerde distributiecentrum van Picnic in Utrecht. 
 

“Sterker: hij is bij dezen aangenomen”, grapt Michiel Muller die een rondleiding geeft door het dc van bijna 42 duizend vierkante meter. De eerste bestellingen worden er sinds deze maand verwerkt, in maart is de officiële opening. De orderpickers – door Picnic shoppers genoemd – hoeven niet meer zelf langs de schappen, maar de boodschappen komen naar hen toe. Ondanks de hoge mechanisatiegraad is er werk voor zo’n...