Januari is traditiegetrouw de maand van het retailevent der retailevents: de NRF Retail’s Big Show in New York. Walmart, Target, Best Buy, Nordstrom, Ralph Lauren. Zomaar wat namen van retailmerken die bij de editie van dit jaar hun ceo even uitleenden om hun visie op de markt, de consument en de wereld uiteen te zetten.


Voor ons een prachtige kans om inzichten op te doen over de innovaties waar op de retailreuzen aan de andere kant van de oceaan inzetten, en de pijnpunten die hen ’s nachts wakker houden. Niet onbelangrijk, aangezien het een bekend verschijnsel is dat wat dáár nu gebeurt, een voorbode is voor wat we hier over een tijdje kunnen verwachten.


Wie denkt dat de grote Amerikaanse retailers met heel andere hoofdbrekens zitten dan in Europa komt bedrogen uit. Zij hebben exact dezelfde zorgen als Nederlandse retailers en merken. Hoe zorg ik dat de consument naar mijn winkel blijft komen? Bestaat merkloyaliteit nog en hoe creëer je die? Hoe trek ik personeel aan dat de juiste skills binnen brengt en, als het even kan, een tijdje blijft hangen? Hoe om te gaan met de oplopende inflatie en problemen in de...