Januari is traditiegetrouw de maand van het retailevent der retailevents: de NRF Retail’s Big Show in New York. Walmart, Target, Best Buy, Nordstrom, Ralph Lauren. Zomaar wat namen van retailmerken die bij de editie van dit jaar hun ceo even uitleenden om hun visie op de markt, de consument en de wereld uiteen te zetten.
Voor ons een prachtige kans om inzichten op te doen over de innovaties waar op de retailreuzen aan de andere kant van de oceaan inzetten, en de pijnpunten die hen ’s nachts wakker houden. Niet onbelangrijk, aangezien het een bekend verschijnsel is dat wat dáár nu gebeurt, een voorbode is voor wat we hier over een tijdje kunnen verwachten.
Wie denkt dat de grote Amerikaanse retailers met heel andere hoofdbrekens zitten dan in Europa komt bedrogen uit. Zij hebben exact dezelfde zorgen als Nederlandse retailers en merken. Hoe zorg ik dat de consument naar mijn winkel blijft komen? Bestaat merkloyaliteit nog en hoe creëer je die? Hoe trek ik personeel aan dat...
Januari is traditiegetrouw de maand van het retailevent der retailevents: de NRF Retail’s Big Show in New York. Walmart, Target, Best Buy, Nordstrom, Ralph Lauren. Zomaar wat namen van retailmerken die bij de editie van dit jaar hun ceo even uitleenden om hun visie op de markt, de consument en de wereld uiteen te zetten.
Voor ons een prachtige kans om inzichten op te doen over de innovaties waar op de retailreuzen aan de andere kant van de oceaan inzetten, en de pijnpunten die hen ’s nachts wakker houden. Niet onbelangrijk, aangezien het een bekend verschijnsel is dat wat dáár nu gebeurt, een voorbode is voor wat we hier over een tijdje kunnen verwachten.
Wie denkt dat de grote Amerikaanse retailers met heel andere hoofdbrekens zitten dan in Europa komt bedrogen uit. Zij hebben exact dezelfde zorgen als Nederlandse retailers en merken. Hoe zorg ik dat de consument naar mijn winkel blijft komen? Bestaat merkloyaliteit nog en hoe creëer je die? Hoe trek ik personeel aan dat de juiste skills binnen brengt en, als het even kan, een tijdje blijft hangen? Hoe om te gaan met de oplopende inflatie en problemen in de supplychain?
Kortom, als de grote retailshow één ding duidelijk maakt is het wel dat retailvraagstukken universeel zijn. Althans, de meeste. Want hoewel onder meer Gorillas en Getir ook in een paar grote Amerikaanse steden actief zijn, is het woord flitsbezorging (ultrafast delivery) niet of nauwelijks gevallen. Niet dat het fenomeen in de VS onbekend is. Oerflitsbezorger GoPuff is Amerikaans, bestaat alweer bijna tien jaar en is in honderden steden actief. Een groot thema zoals hier is het echter niet. Wellicht is het nieuwe er daar al weer af.
In Nederland wordt op de flitsbezorgers vooralsnog gereageerd zoals op alle ogenschijnlijk disruptieve ontwikkelingen. De consument omarmt ze, overheden en gevestigde spelers kijken argwanend toe. Vooral de darkstores, de mini-dc’tjes van flitsbezorgers in binnensteden, leiden tot veel overlast en de eerste gemeenten hebben al tot een verbod besloten. De meeste supermarkten kijken nog de kat uit de boom. Alleen Jumbo durfde al de stap aan met een flitsbezorger samen te werken, zij het met nauwelijks verhulde tegenzin.
De reactie op flitsbezorgers doet sterk denken aan die op ‘gewone’ online boodschappenbezorging enkele jaren geleden. Picnic is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld en is in 170 Nederlandse steden actief. “Dit hadden wij nooit gedacht”, geven oprichters Joris Beckers en Michiel Muller toe in een groot interview in deze editie van RetailTrends.
Dat Picnic ook desondanks nog geen household name is, blijkt wel uit de critici die nog altijd vraagtekens zet ten bij het verdienmodel van de app-only supermarkt. Beckers: “Bij alles wat nieuw is, wordt de vraag gesteld: goh, zou dat wel wat worden? Ook Albert Heijn was ooit nieuw. Daar dachten ze begin jaren zeventig: ‘Weet je wat wij gaan doen, we gaan al die bediening uit de winkels halen. Dat hebben we in Amerika gezien, dat gaan wij hier ook doen.’ Toen hoorde je: dat willen mensen niet, die willen gewoon geholpen worden.”
De tijd zal leren of de flitsbezorgers Albert Heijn en Picnic achterna gaan, of Amazon Go, die andere boodschappendisruptie van enkele jaren terug. Vier jaar geleden opende deze eerste hightech, kassaloze winkel die de supermarkt van de toekomst zou worden. Een doorbraak van het fenomeen blijft hier echter nog altijd uit.