Zijn robots trendy? Niet bepaald. Effectiever dan mensenhanden? Ook dat niet. Toch stromen er miljoenen naar robotica in logistieke centra van retailers. Alles is geoorloofd om het schreeuwend tekort aan handen in het magazijn op te lossen.


Grappige bewegende platformpjes en zelfrijdende mobiele robots zijn sterk in opkomst in magazijnen van retailers. Hetzelfde geldt voor de distributiecentra van logistieke dienstverleners die voor retailers werken. Deze automated guided vehicles (AGV’s) en autonomous mobile robots (AMR’s) verplaatsen iets, van hele voorraadkasten tot losse items. Vaak zijn ze bedoeld voor het transport van dozen met artikelen naar magazijnpersoneel dat de goederen inpakt. Velen zullen enkele jaren geleden de Rabobank-reclame wel hebben gezien waarin e-fulfilment - bedrijf Active Ants een rol speelde. Dat koos voor een autostore-systeem waarbij heel veel kleine karretjes producten opvisten uit een grote gemechaniseerde box. De items werden vervolgens naar inpakkers gebracht.


De opkomst van dit soort robots en vergelijkbare automatisering heeft een enorme versnelling doorgemaakt. Die versnelling zal in 2022 doorzetten, is de marktbrede verwachting. Op dit moment (begin 2022) is de wereldwijde omzet aan logistieke robots ander half miljard...