Sinds Marit van Egmond drie jaar geleden aantrad als baas van Albert Heijn Nederland en België is er niet alleen sprake van een aanzienlijke groei in termen van nieuwe winkels en marktaandeel. Van de vijftien miljoen transacties per week bij meer dan 1100 winkels wordt in tachtig procent van de gevallen de bonuskaart gebruikt. Zeker vier miljoen kaarten zijn geactiveerd. De AH-app heeft meer dan drie miljoen actieve gebruikers per maand en de nieuwe service AH premium gaat richting een half miljoen abonnees. Getallen om van te duizelen.


Van Egmond is bloedserieus over hoe ze haar machtspositie bij het miljardenconcern ten goede wil aanwenden om een beter leven voor iedereen bereikbaar te maken. AH ontpopt zich tot een kerk die weet wat goed voor je is op het gebied van voeding en gezondheid en die hard werkt aan hypergepersonaliseerd voedseladvies op basis van jouw dna. In 2018 fantaseerde ze hier al over in Appie Tomorrow, een coproductie van Albert Heijn en ondergetekende.


In september 2021 zei Van Egmond op Retailtrends Live!: “We moeten meer bewustzijn creëren over de waarde van eten en drinken. Voedsel is meer dan...