Sinds Marit van Egmond drie jaar geleden aantrad als baas van Albert Heijn Nederland en België is er niet alleen sprake van een aanzienlijke groei in termen van nieuwe winkels en marktaandeel. Van de vijftien miljoen transacties per week bij meer dan 1100 winkels wordt in tachtig procent van de gevallen de bonuskaart gebruikt. Zeker vier miljoen kaarten zijn geactiveerd. De AH-app heeft meer dan drie miljoen actieve gebruikers per maand en de nieuwe service AH premium gaat richting een half miljoen abonnees. Getallen om van te duizelen.
Van Egmond is bloedserieus over hoe ze haar machtspositie bij het miljardenconcern ten goede wil aanwenden om een beter leven voor iedereen bereikbaar te maken. AH ontpopt zich tot een kerk die weet wat goed voor je is op het gebied van voeding en gezondheid en die hard werkt aan hypergepersonaliseerd voedseladvies op basis van jouw dna. In 2018 fantaseerde ze hier al over in Appie Tomorrow, een coproductie van Albert Heijn en ondergetekende.
In september 2021 zei Van Egmond op Retailtrends Live!: “We moeten meer bewustzijn creëren over de waarde van eten en drinken. Voedsel is meer dan...
Sinds Marit van Egmond drie jaar geleden aantrad als baas van Albert Heijn Nederland en België is er niet alleen sprake van een aanzienlijke groei in termen van nieuwe winkels en marktaandeel. Van de vijftien miljoen transacties per week bij meer dan 1100 winkels wordt in tachtig procent van de gevallen de bonuskaart gebruikt. Zeker vier miljoen kaarten zijn geactiveerd. De AH-app heeft meer dan drie miljoen actieve gebruikers per maand en de nieuwe service AH premium gaat richting een half miljoen abonnees. Getallen om van te duizelen.
Van Egmond is bloedserieus over hoe ze haar machtspositie bij het miljardenconcern ten goede wil aanwenden om een beter leven voor iedereen bereikbaar te maken. AH ontpopt zich tot een kerk die weet wat goed voor je is op het gebied van voeding en gezondheid en die hard werkt aan hypergepersonaliseerd voedseladvies op basis van jouw dna. In 2018 fantaseerde ze hier al over in Appie Tomorrow, een coproductie van Albert Heijn en ondergetekende.
In september 2021 zei Van Egmond op Retailtrends Live!: “We moeten meer bewustzijn creëren over de waarde van eten en drinken. Voedsel is meer dan brandstof. Onze maatschappelijke rol moet groter worden dan ooit tevoren.” Een maand later verklaarde ze bij de boeklancering van Beter eten: “Ongezonde eetgewoonten leiden tot welvaartsziekten die een steeds zwaardere stempel drukken op de gezondheidszorg. […] Door gezamenlijk ‘beter eten’ makkelijk, betaalbaar en lekker te maken, komt een gezonde leefstijl voor iedereen binnen bereik.
Door jong te leren wat voeding met je doet, kunnen we welvaartsziekten verminderen.” Dat de topvrouw dit kan zeggen namens een beursgenoteerd fonds zegt iets over haar onaantastbare status binnen Ahold Delhaize. Frans Muller is ceo maar Marit leidt het Zaanse vlaggenschip als ‘geweten’ met strakke hand. Bovendien combineert ze een commercieel instinct met diepe kennis van consument, voeding en marketing.
Veelbelovend is de gratis FoodFirst leefstijlcoach-app, die zich richt op voeding, beweging, slapen en ontspannen. Boordevol advies, inspiratie, gezondheidschallenges, instructievideo’s en speciale schema’s door ‘onafhankelijke’ experts – alleen toegankelijk met een AH-account en geactiveerde bonuskaart.
Allianties
De supermarktketen weet dat het uit sluitend verstand heeft van eten en drinken. En dus niet van verzekeren. De AH gezondheidspolis met gezonde extraatjes, een coproductie met het toenmalige Agis Zorgverzekeringen, is vijftien jaar geleden dan ook gesneuveld. Van Egmond gelooft anno 2022 in het creëren van allianties. Eén van de partners waarmee Albert Heijn en Etos samenwerken is Coöperatie VGZ, waar de 110 duizend medewerkers van Ahold Delhaize Nederland collectief zijn verzekerd.
Op 20 januari lichtte Frank Elion, chief member officer van de coöperatie voor zorg en gezondheid, een tipje van de sluier van hoe de meerjarige samen werking met Albert Heijn en Etos eruit zal zien: “Albert Heijn heeft dezelfde missie als VGZ: Nederland gezonder maken. Zodat we op alle fronten onze 4,2 miljoen leden kunnen bedienen met diensten op het gebied van gezond leven, ingebed op beweging, voeding en mentaal. We pluggen in op de FoodFirst Leefstijl Coach-app. Daar gaan dadelijk heel leuke dingen uit komen.”
Ik vermoed dat Van Egmond op het AH Beter Leven Festival eind april nieuwe lanceringen bekendmaakt die met partners tot stand zijn gekomen. Houd deze powervrouw met een missie in de gaten. Ze is nog lang niet klaar.