Retailers in het onderste segment hebben e-commerce lange tijd links laten liggen. Lage prijzen en hoge kosten zijn nou niet echt een topcombinatie. Mede door de coronapandemie wagen onder meer Wibra en Action zich toch – met vallen en opstaan – in de wereld van online retailing.


Een webshop? Wibra? Wim Smit, sinds mei 2019 commercieel directeur bij de textieldiscounter, moest er niks van hebben. “Nee, dat wilde ik ábsoluut niet. Ik zit al mijn hele leven in de retail en er zijn maar weinig organisaties waar het web rendabel is als je vanuit de stenen winkels komt”, zegt hij. 


Door corona kwam het er toch van. Half december 2020 moesten alle zogenoemde niet-essentiële winkels dicht. Ook de ongeveer tweehonderd winkels van Wibra. En niet voor twee à drie weekjes, waarop was gehoopt. “Toen zeiden we op 10 januari: dan gaan we toch maar een webshopje openen. En op 20 januari was het zo ver.” Dat Wibra in tien dagen tijd vanuit het niets een webshop uit de grond stampte, mag indrukwekkend genoemd worden. Maar: “Ik zou het niemand aanraden. We hebben er nog steeds...