Een revolutie moest het worden: de kassaloze supermarkt. Sinds de opening van de eerste Amazon Go komt er in Nederland echter weinig van de grond. Het Verenigd Koninkrijk neemt in Europa het voortouw.


Het is alweer vier jaar geleden dat Amazon zijn eerste kassaloze Go-supermarkt opende voor publiek. Een revolutionaire ontwikkeling die met veel tamtam werd gepresenteerd en ontvangen. Velen duidden het als de toekomst van het boodschappendoen. Veel andere supermarkten volgden het voorbeeld van de Amerikaanse techreus en zetten met wisselend succes pilots en zelfs al volwassener concepten op.


Een grote doorbraak bleef vooralsnog echter uit. Een recente rondgang van Trouw langs verschillende grote Nederlandse supermarktketens maakte bovendien duidelijk dat we op korte termijn geen onbemande supermarkten met een breed assortiment hoeven te verwachten. Sterker nog, ook op de lange termijn zullen ze volgens de grootgrutters niet het verschil maken.


Spar meldt op kleine schaal te testen en dat kassaloze oplossingen voor volledige filialen (nog) niet haalbaar zijn. Een tussenvorm, als winkels met uitsluitend zelfscans, doet het wel weer goed. De ambitie lijkt er te zijn om bij succes op te schalen. Albert Heijn, dat een mini-winkel op het hoofdkantoor en daarna...